Svara på frågorna nedan så ger vi dig en rekommendation på slutet.
Denna guiden vänder sig till vuxna och har du barn som är under 10 år så rekommederar vi MorEPA Mini eller PlusEPA.

Del 1

FRÅGA 1

Äter du fet fisk mer än 3 gånger i veckan?
Ex: lax, makrill, sill, ansjovis.

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 2

Äter du viltkött eller kött från gräsbetande djur?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 3

Äter du mat som innehåller större mängder omega-6?
Ex: Vegetabiliska oljor/margarin/nötter/frön/spannmål så som pasta, majs och andra sädesslag?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 4

Känner du av någon form av inflammation?
Exempelvis muskelvärk, ledbesvär eller andra inflammatoriska tillstånd, autoimmunitet, allergier/astma, inflammatoriska tarmbesvär osv.

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 5

Har du ofta svårt att koncentrera dig och fokusera?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 6

Upplever du dig ofta nedstämd eller har sömnproblem?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 7

Upplever du någon form av hormonella besvär?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 8

Upplever du några hudproblem/besvär?
Ex: eksem, psoriasis, akne, osv.

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 9

Upplever du något av det metabola syndromet?
Ex: Rubbade blodfetter, högt blodsocker, bukfetma, högt blodtryck.

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 10

Känner du ofta av någon form av negativ stress?
Inre stress/svårt att varva ner eller dylikt?

  • Ja
  • Nej

Hej, vad kul att du är så kost-medveten och intar rikligt med fisk samt bra kvalitetskött. Du verkar hålla en bra balans då du inte upplever några besvär kring våra relaterande frågor angående behov av tillskott. Vill du ändå stötta upp med lite extra omega-3 rekommenderar vi dig våran Smart-fats.

Hej! Du har nu svarat på 10 frågor och efter vår sammanfattning skulle vi rekommendera dig ett tillskott av Omega-3. (Svar på varför kommer efter del 2.) Under del 2, där du svarar på ytterligare några frågor, så kommer vi att kunna rekommendera den MorEPA som passar dig bäst utifrån dina svar och behov.

Del 2

FRÅGA 1

Är du vegetarian eller fiskallergiker?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 2

Är du gravid eller ammar?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 3

Utför du någon fysiskt ansträngande aktivitet regelbundet?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 4

Har du hjärt-och kärl-besvär, rubbade blodfetter eller besvär med blodtrycket?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 5

Upplever du att din hy försämrats eller tappat sin spänst?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 6

Känner du dig ofta deprimerad och/eller upplever inflammatoriska besvär i kroppen?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 7

Upplever du sämre syn eller minskat minne?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 8

Upplever du inflammation, trötta muskler och leder?

  • Ja
  • Nej

FRÅGA 9

Har du ADHD eller andra koncentrationssvårigheter?

  • Ja
  • Nej

Din rekommendation

Baserat på dina svar rekommenderar vi dig dessa produkter:

...vill du veta varför?
Här kan du läsa vår utvärdering av dina svar.

Sammanställning

Fet fisk som lax, makrill, sill och ansjovis innehåller mest omega-3. Fisken bildar från omgea-3 rika alger dom långkedjade fettsyrorna EPA & DHA som ansamlas i fiskköttet. Dessa är för oss dom två viktigaste omega-3 fettsyrorna, eftersom det är just på dessa 2 fettsyror som all forskning och alla studier gjorts som bekräftat att omega-3 har så goda effekter på oss människor.
En portion lax på 125 gram ger omkring 5 gram långa Omega-3-fettsyror (EPA, DHA) medan en portion mager fisk, till exempel torsk, bara ger omkring 0,3 gram.

Mer information

lite mer text

Forskning har visat att nötdjur som inte äter spannmål och annat kraftfoder har en bra balans, mellan 1:4 till 1:1 mellan fettsyrorna omega-6 och omega-3. Även för djuren är det viktigt att få i sig den kost vi är gjorda för, när dessa djur blir uppfödda på spannmål med mycket omega 6 så skapar även dom en större obalans, som i sin tur leder till ökat omega-6 intag för oss människor.

Mer information

Önskvärt är att ha ungefär lika mycket omega-3 och omega-6 i kroppen. Den här balansen mäter man genom att ställa EPA (omega-3) och Arakidonsyra (omega-6) mot varandra, som då blir en indikation på inflammationskvoten i din kropp.
Idag är det vanligt att vi har vi har ett kost-intag som är upp till 20 gånger så mycket omega-6 som omega-3 i kroppen.
Ett för stort intag av omega-6 fettsyror i förhållande till intaget av Omega-3 fettsyror ökar risken för kroniska inflammationer. Dessa fettsyror så som EPA/AA (arakidonsyran) jobbar emot varandra.

Det är viktigt för kroppen att kunna bilda inflammation, men vi behöver också förmåga
att stänga ner den. EPA och AA (arakidonsyran) konkurrerar om samma enzymsystem i
kroppen, så enkelt förklarat bildar omega-6 fettsyran Arakidonsyran inflammatoriska ämnen
som driver inflammationer och omega-3 fettsyran EPA gör det motsatta som då bidrar till
anti-inflammatoriska effekter.
Detta ger i sin tur ett ökat skydd mot inflammatoriska tillstånd och sjukdomar?

Flertal Studier visar att Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA har positiv inverkan på
koncentrationen och kan vara ett bra alternativ till medicinering.

Serotonin är en av våra signalsubstanser som får oss att må bra, tillräckliga nivåer är nödvändiga för att få den känslan.
Förenklat: EPA och DHA påverkar Seratonin-frisättningen och dess upptagningsförmåga. Seratonin omvadlas även till vårt sömnhormon melatonin.
Fördjupat svar: omgjort. Eikosapentaensyra (EPA) kan öka serotoninfrisättningen genom att minska inflammatoriska signalmolekyler i
hjärnan. Dessa inflammatoriska signalmolekyler kan ha negativ effekt på hjärnan och hämma serotoninets frisättning.
Docosahexaensyra (DHA) påverkar också verkan av olika serotoninreceptorer genom att göra dem mer
tillgängliga för serotonin genom att öka cellmembranets fluiditet.

Flertal studier visar att intag av EPA och DHA lindrar vid hormonella besvär.
Fördjupat svar
EPA och DHA bidrar till minskad inflammation och får celler att kommunicera bättre. Hormoner är signalmolekyler som signalera mellan cellerna där optimal cellfunktion blir extra viktigt för fungerande hormonell signalering. (Mer i PDF)

Flertal studier visar på bättre hy och mindre eksem vid intag av EPA och DHA.

Omega 3 fettsyrorna EPA och DHA har många välstuderade och välkända hälsoeffekter, bland annat ökad insulinkänslighet och bra studier på viktminskning. Det finns studier som antyder att insulinresistens är den gemensamma nämnaren för de enskilda komponenterna i syndromet.
EFSA (Europeriska Livsmedelsmyndigheten) har flera godkända hälsopåståenden baserat på forskningen kring EPA och DHA.

När vi stressar eller drabbas av inflammation så utsöndras högre mängder kortisol, det i sin tur gör så att fettsyran DHA lossnar från cellmembranen. EPA fettsyror hjälper att förhindra detta. Fettsyran DHA hjälper till att minskar nordadrenalinet vilket är bra för att få ner stressnivåerna.